Dans la dernière édition de The Economist, intéressant texte sur le retour des grandes entreprises: Company size: Big is back. Intéressant, parce qu'il signale ce phénomène que plusieurs croyaient relevait du passé. Intéressant aussi parce qu'il illustre très bien les concepts sous-jacents aux théories de la firme élaboré dans le sillage de l'article phare de Coase, The Nature of the Firm.
Pourquoi les entreprises de grande taille reviennent-elles en force? Certainement, résultat de la crise financière et de l'implication des gouvernements, mais aussi:
Two further developments are shifting the balance of advantage in favour of size. One is a heightened awareness of the risks of subcontracting. Toy companies and pet-food firms alike have found that their brands can be tainted if their suppliers (notably, from China) turn out shoddy goods. Big industrial companies have learned that their production cycles can be disrupted if contractors are not up to the mark. Boeing, once a champion of outsourcing, has been forced to take over faltering suppliers.
A second is the emergence of companies that have discovered how to be entrepreneurial as well as big. These giants are getting better at minimising the costs of size (such as longer, more complex chains of managerial command) while exploiting its advantages (such as presence in several markets and access to a large talent pool).
Autrement dit, moins couteux de ramener la production à l'interne. Tout de même, l'article met en garde contre la tentation de faire des grandes entreprises un objectif pour les politiques publiques.
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